سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس

 

در این مقاله یک نگاه اجمالی به آموزش برنامه نویسی با زبان سی پلاس پلاس خواهیم داشت.

به طور کلی  C++ یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، شیء گرا، کامپایلری، حساس به حروف است. C++، یک زبان سطح میانی در نظر گرفته می شود، زیرا هم ویژگی های زبان های سطح پایین را دارد و هم ویژگی های زبان های سطح بالا را شامل می شود.

زبان C++ در سال 1979میلادی توسط Bjarne Stroustrup در آزمایشگاه Bell، به عنوان بهبودی برای زبان C توسعه داده شد و در اوایل با نام C With Classes شناخته می شد، اما در سال 1983به C++ تغییر نام داد. زبان برنامه نویسی C++، علاوه بر ویژگی های جدید خود، تمام ویژگی ها و قابلیت های زبان برنامه نویسی C را نیز شامل می شود.

برنامه نویسی شیء گرا

زبان C++ به طور کامل از برنامه نویسی شیء گرا پشتیبانی می کند. از جمله چهار ستون اصلی برنامه نویسی شیء گرا که عبارت اند از:

    کپسوله کردن (Encapsulation)

    پنهان کردن اطلاعات (Data hiding)

    وراثت (Inheritance)

    چند شکلی (Polymorphism)

کتابخانه های استاندارد

استاندارد زبان C++ از سه قسمت مهم تشکیل شده است

    زبان پایه تمام بلوک های اصلی از جمله متغییر ها، انواع داده ها و literal ها و غیره را شامل می شود.

    کتابخانه استاندارد C++، مجموعه غنی از توابع را ارائه می دهد که شامل توابع دستکاری فایل ها، رشته ها و غیره می شود.

    کتابخانه استاندارد قالب (STL) مجموعه غنی از روش های دستکاری ساختارهای داده و غیره را فراهم می کند.

 

استاندارد ANSI

استاندارد ANSI برای قابل حمل (Portable) کردن C++ تلاش می کند؛ به این معنی که زمانی که شما برای کامپایلر مایکروسافت کد نوشته اید، آن کد با استفاده از کامپایلر موجود بر روی مک، یونیکس و غیره بدون اشکال در کامپایل می شود. استاندارد ANSI برای مدتی پایداره بوده است و تولید کنندگان تمام کامپایلر های اصلی C++ از این استاندارد پشتیبانی می کنند.

یادگیری C++

مهمترین چیز در آموزش برنامه نویسی  زبان C++، تمرکز بر روی مفاهیم این زبان است. هدف از یادگیری زبان C++، تبدیل شدن به یک برنامه نویس بهتر می باشد. زبان C++ انواع سبک های برنامه نویسی را پشتیبانی می کند، شما می توانید در سبک Fortern، C، Smalltalk و غیره، در هر زبانی بنویسید. هر سبک می تواند به شکل موثر در دستیابی به اهداف و صرفه جویی در زمان و افزایش کارایی مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از C++

C++ توسط صدها هزار برنامه نویس و در هر دامنه کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. C++، یک زبان برنامه نویسی پر استفاده می باشد از جمله نوشتن درایو های دستگاه، سایر نرم افزارهایی که به دستکاری مستقیم سخت افزار در محدودیت های زمان واقعی متکی هستند و غیره. زبان C++ به طور گسترده ای به منظور تدریس و تحقیق مورد استفاده قرار میگرد، زیرا برای آموزش موفق مفاهیم اساسی به اندازه کافی تمیز است. هر کسی که در کامپیوتر خود از سیستم عامل ویندوز و یا مک استفاده می کند، به طور غیرمستقیم از C++ استفاده می کند؛ زیرا رابط کاربری اصلی این سیستم عامل ها با زبان برنامه نویسی C++ پیاده سازی شده اند.

مقالات ما را در آکادمی بنو دنبال کنید.